30 innovatieve STEM-projecten voor technisch en beroepssecundair onderwijs in de startblokken

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits kent een subsidie van 150.000 euro toe aan 30 innovatieve STEM-projecten. De projecten passen in een oproep aan alle technische en beroepsscholen om hun leerlingen en leerkrachten mee te laten nadenken over kwalitatieve en innovatieve schoolgebouwen, één van de uitdagingen in het Masterplan Scholenbouw. Het brengt twee belangrijke thema’s van deze legislatuur samen: STEM en schoolinfrastructuur. Er werd ook ruimte gelaten voor innovatieve projecten rond aantrekkelijk STEM-onderwijs in het TSO en BSO. De projecten lopen tot het einde van het schooljaar 2016-2017.

Eén van de acties uit het Masterplan Scholenbouw is het bedenken en uitvoeren van innovatieve concepten rond scholenbouw in de 21e eeuw. STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) is hierbij onontbeerlijk. Er komen immers verschillende disciplines zoals techniek, technologie en ingenieurswetenschappen aan te pas.

In het kader van het STEM-beleid werd daarom een oproep gelanceerd aan alle BSO- en TSO-scholen op zoek naar leraren en leerlingen met ontwerpideeën voor het schoolgebouw van de toekomst en technieken of producten om de schoolinfrastructuur te verbeteren. De technische veelzijdigheid van het thema sluit aan bij de competenties van het technisch en beroepsonderwijs. en de vele STEM-richtingen die ze huisvesten.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits kent nu, na een selectieprocedure, aan 30 innovatieve STEM-projecten 5.000 euro toe, goed voor een totaalsubsidie van 150.000 euro. De projecten spelen enerzijds in op het bouwen en uitrusten van nieuwe scholen, met veel aandacht voor technische installaties, energiezuinigheid en omgevingscomfort. Leerlingen zullen onder meer werken aan projecten rond de verbetering van de luchtkwaliteit in de klaslokalen, energiezuinige systemen op school en zullen zelf een speelplaats op het dak van een school ontwerpen, uitvoeren en inrichten in samenwerking met de lokale kunstacademie.

Anderzijds werd er ook ruimte gelaten voor innovatieve STEM-projecten rond aantrekkelijk STEM-onderwijs in het TSO en BSO. Die projecten beslaan een brede waaier van thema’s, gaande van het kweken van meelwormen als centraal element in een voedselzekerheidsproject, de analyse van de rollercoasters van een pretpark, tot het perfectioneren van de slagbomen op het parkeerterrein van de school en het stevig binnenbrengen van STEM in zorgopleidingen.

Alle projecten worden vanuit diverse disciplines en door alle betrokkenen samen aangepakt: STEM op school is immers in de eerste plaats een verhaal van samenwerking tussen leerkrachten, hun leerlingen én de professionele STEM-partners buiten de school zoals sectoren, bedrijven en publieke actoren.

De projecten lopen tot het einde van het schooljaar 2016-2017.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Innovatief bouwen is één van de uitdagingen in ons Masterplan Scholenbouw. TSO- en BSO-scholen huisvesten STEM-richtingen die bij uitstek geplaatst zijn om projecten hierrond uit te werken. De oproep geeft leerlingen de kans om zelf hun ‘dromen’ omtrent een innovatief schoolgebouw in de 21e eeuw waar te maken. Jongeren kunnen op die manier ook kennis maken met de innovatieve aspecten van hun toekomstig beroep. Met deze oproep brengen we twee belangrijke thema’s in een unieke combinatie samen.”

Bekijk hier de geselecteerde projecten.

CD&V | Wetstraat 89 | 1040 Brussel