Bianca Debaets lanceert campagne voor betere beeldvorming in reclame en media

Meer dan twee derde van de vrouwen (69%) en meisjes (65%) wijt een laag zelfbeeld aan de druk van reclame en media om aan een onrealistisch schoonheidsideaal te moeten beantwoorden. Daarom vindt vandaag vindt tussen 11 en 13u aan het Brusselse Muntpunt een fotoshoot plaats met échte mensen. Het is de aftrap van de #echtelijven campagne die Amazone vzw, op vraag van Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets, voert om meer diversiteit te tonen in reclame en media, met een oproep om massaal foto’s te posten op de #echtelijven Facebookpagina. 

Uit enquêtes blijkt dat 15% van de 18-24-jarige vrouwen ervan uitgaat dat modellen in het echt er hetzelfde uit zien als in modemagazines, ook al wordt er uitgebreid gefotoshopt. Modellen wegen vandaag maar liefst 23% minder dan de gemiddelde vrouw, terwijl dat in de jaren ’90 maar 8% minder was. 

Daarom lanceert Amazone de Echte Lijven/Vrais Corps campagne. Een campagne die reclamemakers, fotografen, ontwerpers en journalisten wil overtuigen om realistische lichamen en echte mensen in hun publicaties te tonen. Bianca Debaets: “Veel jonge meisjes voelen zich onder druk gezet door een onbereikbaar schoonheidsideaal dat ze elke dag terugzien en dat nog artificieel bijgewerkt wordt. En hoewel je schoonheid in alle kleuren, maten en leeftijden kunt terugvinden, zie je bijvoorbeeld maar heel zelden oudere mensen figureren in de media, ondanks hun groot aandeel in de bevolking.

Amazone roept iedereen op om massaal foto’s van zich zelf in te sturen zonder bewerkingen, contouring, photoshop of vertekenende filters, onder de hashtag #echtelijven en #vraiscorps. Die zullen dan verzameld worden op een instagram en Facebook-account. Meer dan vijftig bekende en minder bekende Belgische vrouwen en mannen doen al mee en sprongen mee op de kar om hun echte lijf te tonen. 

Bianca Debaets: Er beweegt iets in het medialandschap: ettelijke journalisten hebben onze engagementsverklaring voor #echtelijven ondertekend en ook de reclame- en fotografiesector nodigen we uit om onze conclusies te bekijken en meer diversiteit in hun werk en in de beeldcultuur te steken.

De campagne gaat gepaard met de verspreiding van een brochure met handige do’s en don’ts voor beeldmakers en redacties, een engagementsverklaring die tientallen journalisten al ondertekend hebben en een online fotocampagne die de schoonheid van echte lijven toont. Want op schoonheid staat geen leeftijd, ze komt voor in alle maten en gewichten, en eigenheden (littekens, rimpels,…) zijn menselijk en herkenbaar. 

CD&V | Wetstraat 89 | 1040 Brussel