Jongeren in de cockpit van het ‘Leren van de Toekomst'

Wat als een klas geen banken of schoolbord zou hebben? Wat als leerlingen van thuis uit konden leren of zelf hun lessenrooster samenstellen? Wat als jongeren worden opgeleid in een bedrijf of in een woonzorgcentrum? In 2030 leren we niet meer op dezelfde manier zoals we het vandaag kennen. Vandaag gaf Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits op MNM het startschot voor de oproep “Hoe leren we in de toekomst?” Drie weken lang gaat het radioprogramma Generation M op zoek naar een antwoord op deze vraag, met de blik op 2030. Tegelijk worden jongeren uitgedaagd om ideeën in te dienen en te delen. De 10 meest innovatieve voorstellen mogen naar de finale van ‘De School van de toekomst’, live op MNM op 23 maart 2016.

Jongeren brengen heel wat van hun tijd op de schoolbanken door en weten dus als geen ander wat hen motiveert om te leren. Ze zitten boordevol creatieve ideeën. Hun mening telt. De oproep “Hoe leren we in de toekomst?” moet mee het maatschappelijke debat voeden over ons onderwijs. Het laat jongeren volop meedenken en dromen over de school van morgen, over hoe en waar we leren in de toekomst.

Drie weken lang gaat het radioprogramma Generation M op zoek naar een antwoord op de vragen: Hoe ziet jouw ideale leeromgeving eruit in 2030? Hoe kan het leren aantrekkelijk zijn? Hoe ziet het lerarenteam er in 2030 uit volgens jou? Jongeren, maar ook jonge leraren en hun klas, worden uitgedaagd om hun ideeën in te dienen en te delen. De 10 meest innovatieve voorstellen mogen naar de finale van ‘De School van de toekomst’, live op MNM op 23 maart 2016, in aanwezigheid van minister Hilde Crevits. De 10 finalisten werken daarop, onder begeleiding van experten, tijdens een coaching-weekend hun ideeën verder uit en overhandigen deze nadien aan de minister.

Deze oproep is het resultaat van een samenwerking tussen het departement Onderwijs en Vorming, de Koning Boudewijnstichting, de Vlaamse Onderwijsraad, de Vlaamse Scholierenkoepel en de radiozender MNM. De 10 meest innovatieve ideeën worden geselecteerd door een jury van experten.

De oproep sluit naadloos aan op het maatschappelijk debat “van leRensbelang” dat op 3 februari 2016 door minister Crevits en de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement werd gelanceerd. 50 dagen lang loopt een publiek debat over de eindtermen, over wat je moet kennen en kunnen als je het onderwijs verlaat. Heel Vlaanderen kan voorstellen insturen op onsonderwijs.be. Jongeren krijgen ook hier een prominente plaats: 10 gezichten trekken het een groot scholierendebat op gang en 50 leerlingenduo’s gaan langs in scholen om leerlingen en leerlingenraden hiervoor warm te maken.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “We willen elke Vlaming mee betrekken in wat misschien wel het meest fundamentele debat binnen onderwijs van de komende decennia zal zijn: wat moeten we kennen en kunnen wanneer we het onderwijs verlaten? Hoe en waar gaan we leren in 2030? Ik geloof sterk in de visie van ouders, leraren, jongeren, studenten, … . Onderwijs is nu eenmaal van en voor ons allen. Met deze oproep zetten we jongeren mee in de cockpit van het leren van de toekomst. Zij zijn dé ervarings­deskundigen en zitten boordevol ideeën over hoe en waar ze in de toekomst willen leren. Het zal mee het bredere maatschappelijk debat voeden.”

Meer informatie:

Informatie over de oproep, de jury en de finale op 23 maart 2016: http://mnm.be/schoolvandetoekomst/hoewiljijlerendetoekomst

 

Toekomstproject 2030?

De oproep is een vervolg op het project “De school als aantrekkelijke leer- en werkplek in 2030”, een samenwerking tussen de Koning Boudewijnstichting, de Vlaamse Onderwijsraad en het Departement Onderwijs en Vorming in 2013-2014. In het project werd in een “Learning Lab”, gevoed door interviews en een literatuurstudie, een reeks concepten uitgewerkt over leren in 2030. De resultaten van die denkoefening werden via twee conferenties verrijkt en verdiept. Voor meer informatie: http://onderwijs.vlaanderen.be/2030

CD&V | Wetstraat 89 | 1040 Brussel